Checklistor för skolpersonal

Nedan presenteras förslag på checklistor som kan stötta skolans personal i arbetet kopplat till praoprocessen. De ger ett stöd i planeringen av aktiviteter inför, under och efter praoperiodens slut.
Ikryssad checklista
  • De gemensamma målen med förra årets prao samt utvärderingar är genomgångna och ligger till grund för årets målsättningar med prao.
  • Tydliga pedagogiska mål är gemensamt fastställda och kommunicerade till skolans personal inför årets prao utifrån perspektiven inför, under och efter.
  • Praoperioden finns med i skolans årsplanering, där alla har möjlighet att planera uppgifter i undervisning som är kopplad till prao.
  • Arbetet med prao är uppdelat med perspektiven inför, under och efter prao.
  • Ansvarsområden: “Vem ansvarar för vad?” är fastställt.
  • Uppföljningsmöten med involverade lärare är inbokade
  • Informationsbrev är skickat till vårdnadshavare och handledaren på̊ praoplatsen
  • Vilken information är kommunicerad till elever kring arbetstider, närvaro, bedömningskriterier, kontaktuppgifter och liknande?
  • Uppgifter som skall genomföras under praoperioden är kommunicerade med elever.
  • En eller flera personer på skolan finns tillgängliga för eventuella frågor från elever och praoplatser.
  • Elev och handledare är kontaktade.
  • Besök har genomförts med elever på̊ praoplatser.
  • Om eleven trivs på praoplatsen
  • Kan något justeras för handledare eller elev
  • Vilka uppgifter eleven fått genomföra
  • Hur planeringen ser ut för resten av veckan
  • Om elev eller handledare har några frågor
  • Elevernas praouppgifter är redovisade.
  • Eleverna har reflekterat över sina upplevelser och utvärderat sin prao.
  • Praoperioden har följts upp med handledare och bedömning av eleven är genomförd.
  • Praoperioden har utvärderats med skolans personal.
  • Utvärderingar har genomförts med elever som genomfört prao.
  • Utvärderingar har sammanställts och återkopplats till både elever och lärare.
  • Samtal har förts i kollegiet kring utvärderingar utifrån vad som har fungerat bra och vad skolan behöver förändra/tänka på inför nästa praoperiod.
  • Skolans praoplan har justerats utifrån föreslagna förändringar.