Checklistor för skolpersonal
Nedan presenteras förslag på checklistor som kan stötta skolans personal i arbetet kopplat till praoprocessen. De ger ett stöd i planeringen av aktiviteter inför, under och efter praoperiodens slut.
Checklista: Inför prao
- De gemensamma målen med förra årets prao samt utvärderingar är genomgångna och ligger till grund för årets målsättningar med prao.
- Tydliga pedagogiska mål är gemensamt fastställda och kommunicerade till skolans personal inför årets prao utifrån perspektiven inför, under och efter.
- Praoperioden finns med i skolans årsplanering, där alla har möjlighet att planera uppgifter i undervisning som är kopplad till prao.
- Arbetet med prao är uppdelat med perspektiven inför, under och efter prao.
- Ansvarsområden: “Vem ansvarar för vad?” är fastställt.
- Uppföljningsmöten med involverade lärare är inbokade
- Informationsbrev är skickat till vårdnadshavare och handledaren på̊ praoplatsen
- Vilken information är kommunicerad till elever kring arbetstider, närvaro, bedömningskriterier, kontaktuppgifter och liknande?
- Uppgifter som skall genomföras under praoperioden är kommunicerade med elever.
Checklista: Under prao
- En eller flera personer på skolan finns tillgängliga för eventuella frågor från elever och praoplatser.
- Elev och handledare är kontaktade.
- Besök har genomförts med elever på̊ praoplatser.
Förslag på frågor vid avstämning
- Om eleven trivs på praoplatsen
- Kan något justeras för handledare eller elev
- Vilka uppgifter eleven fått genomföra
- Hur planeringen ser ut för resten av veckan
- Om elev eller handledare har några frågor
Checklista: Efter prao
- Elevernas praouppgifter är redovisade.
- Eleverna har reflekterat över sina upplevelser och utvärderat sin prao.
- Praoperioden har följts upp med handledare och bedömning av eleven är genomförd.
- Praoperioden har utvärderats med skolans personal.
- Utvärderingar har genomförts med elever som genomfört prao.
- Utvärderingar har sammanställts och återkopplats till både elever och lärare.
- Samtal har förts i kollegiet kring utvärderingar utifrån vad som har fungerat bra och vad skolan behöver förändra/tänka på inför nästa praoperiod.
- Skolans praoplan har justerats utifrån föreslagna förändringar.